Incepand cu anul 2017 s-a stabilit la nivel de universitate o noua politica de abordare a prezentei online. Pe scurt, intentionam sa aducem website-urile Universitatii din Oradea acasa. Suntem siguri ca ati mai auzit acest lucru, insa de data aceasta chiar se va intampla.

Vom incerca asadar sa va oferim un mediu de web hosting profesionist chiar mai bun decat daca ati apela la externi privati si deci sa incepem sa gazduim domeniile, sa refacem site-urile, sa intretinem adecvat stack-ul hardware si software, sa centralizam problemele de securitate, sa putem oferi metrice/statistici, sa va reducem costurile etc. Dar mai ales sa redam controlul asupra serviciilor online universitatii si facultatilor, iar per ansamblu sa activam pe web la un cu totul alt nivel.


Am stabilit trei pachete de gazduire generoase care credem pentru inceput ca acopera cu brio necesarul universitatii. Chiar daca acest serviciu este gratuit, pachetele de gazduire exista pentru ca totul se va desfasura in limite foarte clare, in functie de resursele disponibile, de profilul beneficiarului si al aplicatiei web. De exemplu un portal intern cu multe documente cu are nevoie de mai mult spatiu si trafic decat unul de prezentare, deci nu insistati pentru pachetul cel mai mare, intrucat de obicei nu prea are sens.


Pachet EDU Base


3
Servere virtuale

10 baze de date
MariaDB/PostgreSQL

5GB
Spatiu total domeniu

5 conturi/1GB
Email si SFTP implicite

PHP 5.4/5.5/5.6/7.1
Versiuni PHP setabile per director

Webalizer/AwStats
Software de monitorizare web

1 TB lunar
Trafic de date

Viteza nelimitata
de transfer a datelor

Certificat SSL/TLS
Gratuit, recunoscut de browser

8/24 h
Suport tehnic direct

Cache/Minify/Compress
Optimizare automata website

WAF
Protectie automata website

7 zile
Backup automat complet



Pachet EDU Power


5
Servere virtuale

20 baze de date
MariaDB/PostgreSQL

10GB
Spatiu total domeniu

10 conturi/1GB
Email si SFTP implicite

PHP 5.4/5.5/5.6/7.1
Versiuni PHP setabile per director

Webalizer/AwStats
Software de monitorizare web

2 TB lunar
Trafic de date

Viteza nelimitata
de transfer a datelor

Certificat SSL/TLS
Gratuit, recunoscut de browser

8/24 h
Suport tehnic direct

Cache/Minify/Compress
Optimizare automata website

WAF
Protectie automata website

7 zile
Backup automat complet



Pachet EDU Power


10
Servere virtuale

30 baze de date
MariaDB/PostgreSQL

20GB
Spatiu total domeniu

15 conturi/1GB
Email si SFTP implicite

PHP 5.4/5.5/5.6/7.1
Versiuni PHP setabile per director

Webalizer/AwStats
Software de monitorizare web

3 TB lunar
Trafic de date

Viteza nelimitata
de transfer a datelor

Certificat SSL/TLS
Gratuit, recunoscut de browser

10/24 h
Suport tehnic direct

Cache/Minify/Compress
Optimizare automata website

WAF
Protectie automata website

7 zile
Backup automat complet


Conditii de gazduire:
- Conturile de email nu sunt destinate comunicatiilor electronice oficiale; va rugam in schimb sa folositi contul de @uoradea.ro. Conturile de email create pe domeniul dvs. vor exista pentru aplicatii, catch-all, filtrari etc si forwarding catre contul principal @uoradea.
- In situatia in care chiar atingeti limitele pachetului de gazduire, il putem mari sau personaliza in consecinta. Si in cel mai rau caz puteti trece la un alt pachet superior, cu aprobarile necesare.
- Va asiguram ca pachetele nu vor fi impuse pur si simplu - va stam la dispozitie cu detalii, informatii si tinem neaparat sa discutam cazul dvs special astfel incat sa gasim cea mai buna solutie.
- Beneficiarul se obliga sa isi actualizeze/intretina corespunzator aplicatiile si sa aplice toate actualizarile de securitate, daca este cazul.
Pe aceste server-e nu sunt acceptate domenii, website-uri/aplicatii web sau comunicatii de orice tip care nu tin direct de Universitatea din Oradea, facultatile sau structurile acesteia si nici website-urile studentesti cu exceptia ONG-urilor aprobate.
- Mai multe informații tehnice găsiți aici https://it.uoradea.ro/ro/smiit/informatii-si-dotari-tehnice.

Mentiuni:
Spatiul disponibil este compus din spatiul alocat contului website-ului, la care se adauga quota-urile celorlalti utilizatori de email/SFTP.
WAF-ul si modulele de accelerare sunt disponibile din pacate numai pentru site-urile create de noi, intrucat trebuiesc personalizate pe aplicatie.
Limita de transfer a datelor este setata doar pentru a preveni abuzurile.
"Server-e virtuale" se refera la faptul ca puteti parca si alte domenii sub acelasi cont de gazduire.
Backup-urile se fac de 2 ori/zi, la fiecare 12h unul integral și unul incremental, și sunt păstrate 7 zile; snapshot-urile sunt luate la fiecare oră și păstrate 1 lună.
Numele pachetelor sunt inventate de noi :) si deci ne rezervam dreptul de a le schimba.

Pe langa mutarea si gazduirea domeniilor, SMIIT poate sa va realizeze website-urile si alte aplicatii web-based, de la design, implementare si intretinere tehnica si pana la consultanta completa, instructaj si bune practici de publicare sau analize ale performantelor si rezultatelor.

Cui se adreseaza aceasta pagina?
Angajatilor universitatii si persoanelor pe care incercam sa le cooptam.

Care este legatura cu www.uoradea.ro?
Website-ul www.uoradea.ro si email-ul de forma @uoradea.ro sunt si vor ramane principalele forme oficiale de comunicare ale universitatii. Ele se afla sub aripa departamentului SMIIT, in datacenter-ul din cladirea rectoratului si gestionat de Cristian Tiurbe care va imbunatati totul in continuare, separat. Ceea ce incercam sa facem este doar o extindere si perfectionare a ceea ce exista si o oarecare diversificare prin modularizarea serviciilor, totul grefat pe conlucrarea dintre cele doua datacenter-e. Pentru ca trebuie sa rezolvam macar o solutie de disaster recovery intre cele doua. Domeniul de fata univoradea.ro este folosit doar pentru infrastructura, subdomenii, unelte interne etc.

Cand se va intampla acest lucru?
A si inceput de ceva timp, aceasta pagina este gazduita pe un server intern, gata setat. Avem un minim necesar si suntem functionali. Va vom tine la curent cu informatiile, fiind in curs de extindere a solutiei dar si de achizitionare a celor necesare fara de care nu ne putem desfasura activitatea, iar aceasta dureaza. Oferim mai jos o detaliere a desfasuratorului preluarii domeniilor, website-urilor si serviciilor dvs.

Cine si unde se va ocupa de acestea?
In primul rand trebuie sa stiti ca o facem voluntar, cu cele mai bune intentii si pentru ca este necesar. Persoanele implicate in aceasta initiativa si in stabilirea modului de operare sunt:
- factori decizionali: dl. rector Constantantin Bungau, dl. prorector Gabriel Bendea, dna. profesor Daniela Popescu sefa SMIIT;
- colaboratori: intreg Biroul de Comunicare, reprezentantii facultatilor (foarte important, cititi mai jos) si studentii pe care speram sa ii atragem;
- responsabili directi de implementare: Cristian Tiurbe manager-ul retelei si a serviciilor principale ale universitatii si Horia Negura de la biroul media SMIIT, responsabil de setarea server-elor de gazduire in datacenter-ul bibliotecii, portarea datelor si refacerea website-urilor;
- alti colaboratori? De ce nu? Daca ne puteti ajuta cu ceva, va rugam sa o faceti.
Ca si locatie server-ele si echipamentele vor functiona in datacenter-ul Bibliotecii Universitatii, la etajul I, al doilea datacenter al universitatii.

Cum se va desfasura aceasta migrare?
1. In primul rand voluntar, deschis, transparent si in ritmul dvs. Vrem sa va seducem, nu sa va obligam prin comunicate interne. Sa va implicam creativ si nu sa va plictisim cu job-uri suplimentare. Deci doar daca doriti o sa va mutati domeniul si website-ul; ideea este sa o puteti face, sa deschidem aceasta posibilitate, noi fiind pregatiti sa va preluam si sa scalam solutia de gazduire in consecinta. Majoritatea zdrobitoare a website-urilor sunt externalizate si cu siguranta va veti regasi mai jos. Cate site-uri are Universitatea din Oradea? Nici macar atat nu se stie, deci... o problema exista.
2. Toate persoanele implicate cunosc pe deplin aceasta necesitate si au facut tot posibilul sa foloseasca resursele existente. Din pacate ele sunt rare, insuficiente, disparate si complet eterogene. Avem nevoie de ajutor!
3. Prioritate vor avea domeniile si website-urile facultatilor si aplicatiile web necesare personalului TESA, mai ales cele externalizate. Vor urma paginile departamentelor, revistelor, proiectelor universitatii. Dupa ce terminam cu acestea vedem in ce directie ne mai indreptam. Dintre facultati, vom incepe in ordinea urgentelor si cu cele care ne pot ajuta hardware si cu expertiza tehnica; este... haideti sa ii spunem "un bonus" pentru efortul lor, dar si o necesitate pentru ca avem nevoie de acestea, vedeti punctul 4.
4. Deci daca aveti un server (sau alte echipamente utile de nivel enterprise) in administrare, cumparat direct de facultate sau pe un proiect, puteti sa il treceti in custodia si administrarea noastra; sase server-e oricum se afla deja in datacenter-ul bibliotecii. Le punem doar in alt rack. Analizam posibilitatile si daca este totul in regula vom migra datele pe ceea ce avem in acest moment, iar server-ul "donat" va fi reconfigurat, integrat, gestionat si folosit la capacitatea lui in cadrul acestei solutii de gazduire. Veti fi degrevati de administrarea lui directa sau eventualele contractari de terti pentru administrare, batai de cap in caz de defecte si erori (problema responsabilitatilor lui) si veti avea oricum aceleasi facilitati (sau chiar superioare) pentru domenii si website-uri. Va beneficia de protectii suplimentare atat ca securitate, cat si fizice/electrice, o retea interna solida si solutii de backup. Concret: daca va pica server-ul in acest moment, ce faceti? Greu de spus. Daca insa va pica server-ul la noi - nu va fi o problema insurmontabila pentru ca mai avem si altele unde sa restauram datele, primite tot de la alte facultati. Destept, nu?
5. In cazul celor gazduiti extern si care nu au server-e este chiar mai simplu - ne dati informatiile necesare si trecem la lucru. Dezavantaje nu exista. Avantajele insa sunt clare: din nou nu trebuie sa mai interactionati cu terti, nu mai trebuie sa platiti si sa va ganditi cum faceti asta, din ce fonduri si chiar sa contribuiti personal pentru ca este gratuit; in situatia in care nu mai apelati la externi privati nu o sa va mai loviti de sacrificiile pe care trebuie sa le faceti deja: ba nu merge ceva = suna gazduitorul, timp, nervi, bani; ba am de actualizat ceva cod = suna dezvoltatorul, timp, nervi, bani; am de inlocuit un banner = suna designer-ul, timp, nervi, bani.
Nu trebuie sa va explicam, dvs. stiti prin ce treceti: timp pierdut, nebuloase in caz de probleme, lipsa de control si eternii bani. Chiar daca lucrati cu o singura firma - dar asta nu prea iese de obicei pentru ca designer-ul web nu prea le are cu programarea si nici cu hosting-ul, combinati-le cele trei cum doriti si obtineti situatia de acum. Nici nu mai vorbim de cazul in care doriti sa refaceti website-ul, sa schimbati firmele implicate din varii motive... Dar stiti ce? Aceasta ar fi situatia ideala! Sincer... de obicei facultatile renunta la toate acestea, primele victime fiind securitatea si imaginea, iar website-ul ajunge o rusine pentru facultate si pentru universitate.

Cum se va proceda cu website-urile?
In ambele situatii de la punctele 4 si 5 aveti alternative:
- va putem gazdui doar domeniul si serviciile de pe acesta - de website-ul propriu-zis puteti sa va ocupati in continuare direct dvs. sau tertul cu care colaborati. Avem un panou de control excelent, va putem oferi acces, nu este nici o problema, veti lucra ca la un gazduitor privat;
- va putem reface website-ul si sa il portam intr-un CMS, daca este posibil: preluam datele vechi si le importam pe o platforma noua, cu care majoritatea dintre dvs sunteti familiari, pentru ca o folositi deja, dar versiuni mai vechi. Noi optam pentru Joomla! dar si Wordpress-ul si Drupal-ul sunt variante. Veti avea si un design mai nou in aceasta situatie! Va trebui doar sa respectati un minim necesar de continut obligatoriu pentru fiecare facultate si in rest pagina se va dezvolta cum credeti de cuviinta, personaliza pe cerintele dvs. Ca design - inca discutam; dar probabil (doar pentru facultati), vom avea un template general din care vom deriva restul si pe care il vom customiza, ca imagini, structura, efecte, culori, module/widget-uri etc.

Cine va intretine website-urile mutate?
Daca doriti sa va ocupati dvs, este OK.
Daca refacem noi website-ul de intretinerea tehnica ne ocupam tot noi (upgrade-uri, probleme, securitate, restaurari in caz de hack sau dezastre). Continutul insa trebuie postat de un reprezentant/responsabil al dvs. Nu putem sa postam pentru o universitate intreaga si nu acesta este job-ul nostru. In plus responsabilitatea continutului postat trebuie clar sa fie a posesorului website-ului. Fiecare facultate va trebui sa ofere doi reprezentanti, iar acestia vor fi cei care vor tine legatura cu echipa de la biblioteca si vor posta continutul website-ului. Cum stii daca esti candidatul ideal pentru asa ceva:
- trebuie sa vrei sa faci asta, trebuie sa iti placa web-ul si sa fii deschis; la modul cel mai serios - trebuie sa o faci pentru ca iti doresti, nu de obligat. In acest domeniu cei pusi prin "numire" se uzeaza instantaneu; daca te-ai plictisit citind chestia asta lunga in loc sa te entuziasmezi, nu esti omul potrivit :)
- trebuie sa ai notiuni elementare despre web, sa iti placa internetul si sa scrii;
- trebuie sa ai bun gust fara sa fii grafician; va rugam din suflet nu ne dati oameni carora o poza deformata ca proportii sau pixelata in ultimul hal li se pare in regula, de exemplu;
- nu trebuie sa ai cunostinte tehnice dar nici nu trebuie ca tehnologia sa te intimideze. Ne-am bucura daca ai fi genul "curios". Vom face si instructaje/sedinte de lucru si daca ne pricepem, iti raspundem si la alte intrebari. Nu vei ajunge o somitate, dar sigur vei deveni peste medie. Si noi odata cu tine;
- noi ne tot gandim si la ceva bonus-uri, insa aici conducerea decide. Totusi nu credem ca va fi o activitate energofaga: de exemplu vei putea posta chiar si de acasa, de pe orice device cu un browser la zi; iar volumul muncii tale tine de altii, nu de noi;
- te dorim inteligent si ar fi excelent daca iti doresti sa ajungi un centru nervos al facultatii tale. Fara a face cu nervii.

Ce informatii trebuie sa oferiti pentru migrare?
Cum zice ardeleanul, "now that it will be a problem, right there". Aminteam mai sus ca nici nu stim, ca numar, cate site-uri avem. Credeti ca stie cineva parolele la acestea? Haideti sa ne lamurim cam cum abordati asta, cel mai simplu fiind apoi sa ni le dati noua. Atat ca trebuie sa le obtineti totusi. Aveti de obicei nevoie de doua credentiale (utilizatorul si parola) pentru a putea spune ca se afla sub controlul dvs ceva, pe trei directii diferite, si trebuie sa le aveti toate pentru a putea proceda la migrarea catre noi:
- domeniul: fara acces la gestionarea domeniul (de forma domeniu.tld, ex. univoradea.ro) totul devine brusc stop-joc; gestionarea lui se face prin modificarea nameserver-elor (practic asa comunici celorlalte server-e si clientilor unde se afla domeniul, pe ce server, iar daca nu poti face asta se cheama ca l-ai pierdut), fie la ROTLD http://www.rotld.ro/ , fie din panoul firmei de unde l-ati cumparat. Acestea de obicei se pierd primele. Dar parola poate fi resetata, insa trebuie sa aveti acces la adresa de email furnizata la inregistrarea domeniului; daca nu aveti acces la adresa de email (ex. l-a cumparat cineva acum mult timp, dar nu mai lucreaza la noi) exista cai de comunicare, trebuie insa sa aveti acte pe domeniu;
- panoul de control al domeniului/acces root la server-ul pe care se afla: este locul de unde se administreaza domeniul la gazduitor, cel care tine domeniul pe server-ele lui. Fara acestea nu putem avea acces la datele de pe domeniu (ex. website-ul, fisierele lui si bazele de date);
- acces in site-ul dvs: majoritatea deja sunt construite pe CMS-uri si ar trebuie sa intrati in posesia contului de "admin" sau "super administrator", contul cu cel mai mare nivel de acces. In primul rand pentru ca doar asa puteti face multe operatiuni care necesita aceste drepturi. Si de obicei sunt chestiunile chiar importante. Dar credentialele acestea sunt necesare si pentru o migrare mai usoara sau chiar pentru o migrare fara refacere in unele situatii.

De ce tinem sa va pastrati domeniile de internet?
Pentru cei care chiar nu vor putea muta domeniul, avem alternative. Discutam fiecare caz in parte. Insa trebuie cu toata fermitatea sa incercati sa le obtineti. Am auzit guri in universitate care spuneau simplu ca "se poate lua altul, sunt ieftine" sau "hai sa le punem pe subdomenii". Se poate, dar ar fi un dezastru daca o facem neprogramat:
- de ce sa aruncam domeniile la gunoi? Ele sunt o valoare.(punct) Este ca si cum ai lasa sa iti pluteasca in spatiu terenul de sub casa, dar te mai astepti sa ai casa...
- valoare in motoarele de cautare; deja toata lumea este indexata de Google si prietenii, unele chiar ies destul de bine in fata. Schimbarea de domeniu va sterge cu buretele totul. Exista variante si aici (ca de obicei) dar credeti-ma ca nu le doreste nimeni;
- greu de spus ce impact administrativ are o astfel de miscare; ganditi-va ca ani de zile ati dat link-uri catre acel site la toata lumea, pentru proiecte, conferinte, fonduri europene, ministerului si altor institutii; va iesi un film horror;
- link-urile externe catre resursele site-ului: daca se schimba link-ul toti cei care au pe pagina lor un link catre dvs. se vor pomeni cu o eroare 404 Not found! Depasim problema vizitatorului lasat perplex, problema mai mare este ca ii va penaliza Google si pe ei;
- bookmark-urile si deprinderile vizitatorilor; nici ei nu vor mai gasi nimic devenind nule.

Cat va dura aceasta miscare?
Legat de refacerea website-urilor ne este imposibil sa oferim o estimare. Dar solutia de web hosting functioneaza si deja gazduim domenii - va puteti deci muta... astazi?

Pai si ce skill-uri aveti pentru asa ceva?
Am facut destule site-uri ca sa stim ca mai putem face cateva. Dar ne mai pricepem si la altele: avem o idee decenta despre piata IT&C de la gadget-uri pana in zona enterprise atat hardware cat si software, cunoastem brand-urile si preturile si stim sa alegem ceva, ne bagam nasul in tot ce este aparatura numai ca sa vedem ce este pe acolo, putem sa depanam hardware, ne place sa construim singuri server-e, router-e, storage-uri etc, iubim comunitatea Linux si Open Source-ul in general (si putin BSD-ul), mai executam cate o grafica decenta daca ne lasa beneficiarul, am restaurat si blocat destule hack-uri cat sa nu ne sperie si sa ne inchidem in bucatarie. Dar dincolo de toate, marea pasiune este cea de sysadmin, mai ales in zona web hosting-ului. Ah, si jocurile cand este timp de ele, de obicei RPG-uri!

Iar cand nu exista chef nici macar de un joc, reflectam la fenomenologia lui Husserl, la conditia romanului si ne intrebam de ce cand nu are un ban in buzunar musai cumpara software comercial scump, prost si vulnerabil; asta cand bulgarii au de exemplu o lege din acest an prin care obliga institutiile sa foloseasca numai software deschis. Pentru ca de fapt exista software gratuit, stabil, sigur si mai ales cu intreg codul la vedere, unde nu se poate ascunde nimic, pe care s-au cladit NASA, CERN, Amazon, Google, Facebook, Twitter, E-Bay, PayPal, IBM (mai toata lumea hardware, cel mai mare contributor Linux fiind acum Intel), pana si Microsoft a intrat in Linux Foundation si foloseste Linux pentru Azure, toate universitatile din Germania etc (am lungi prea mult site-ul cu aceasta lista). Software in mare parte creat/contribuit si oferit liber de... universitati :)

Superb, vreau! Dar vor fi probleme?
Ne bucuram ca va surade ideea! Si da, vor fi probleme, multe diverse si complexe, ar fi ridicol daca nu. Dar le rezolvam cum vom putea mai bine si mai eficient, aceasta este promisiunea noastra..