Începând de ieri după-masa, internetul de la RoEduNet funcționează lamentabil, iar situația probabil că va persista și în 30 Martie.

În primul rând ne pare rău ca întotdeauna și ne cerem din nou scuze pentru chestiuni care nu țin de noi direct. Dar mai este un aspect, cel al lobby-ului pe care îl facem în permanență pentru o Românie întreagă la cap.

Problemele cu accesul la internet în Universitatea din Oradea se pierd în negura vremurilor - și sunt la fel de rare precum gâlcevele politice de la ora 17.00. Și la fel de tehnice precum respectivele gâlceve. Pe scurt ne întrebăm din ce în ce mai des, ce are RoEduNet (furnizorul "unic" de internet) cu Universitatea din Oradea, de ce nu permite BGP? Simplu explicat: în limba engleză există o sintagma IT numită "disaster recovery". Si de aici lucrurile poate sunt mai clare, indiferent că un IT-ist tot aruncă cu astfel de "BGP"-uri: adică te paște un dezastru pentru că știi că inevitabil va urma unul și că este doar o problemă de timp. Ce conteaza sunt așadar măsurile preventive, responsabile, pe care le iei ca să supraviețuiești dezastrului și ca ești pregătit să îți revii. Elegant chiar, nu oricum!

Cam asta este și cu BGP-ul: vrem doi furnizori de internet, încă unul comercial pe lângă RoEduNet, între care să avem balansare reală și transparentă a conexiunii. În general este simplu și o puteți face și dvs acasă. Nu este însă simplu când ai server-e cu servicii publice și multe setări greu de modificat, pentru că IP-urile sunt fie ale unui furnizor, fie ale celuilalt. Deci aici ne ajută acest Border Gateway Protocol (BGP), împreună nu un număr AS și o clasă de IP-uri independente. Mai clar pentru cei plictisiți: dacă ne cade o conexiune la internet, se folosește automat cealaltă. Cât ai zice "Paște".

SMIIT își dorește asta de mult timp și cu multe sacrificii avem tot ce ne trebuie, mai puțin, ați ghicit - acordul RoEduNet. Dacă ar fi că "nu se dă" am mai înțelege, dar colegul nostru mai priceput în rețelistică a găsit în câteva minute 10 alte instituții educaționale românești pentru care "s-a dat". Iar ultima găselniță a fost "pentru că GDPR, pentru că accountable"... Serios? De la o entitate care nu și-a dat seama 8-9 luni că nu îi merge website-ul prin care ar putea informa întreaga țară despre propriile reguli? Depășim momentul GDPR, deși este foarte grav dacă l-au înțeles exact pe dos.

Am oprit accesul la internet în cămine, am oprit și accesul la wireless, iar contabilitatea încă nu poate lucra, atât este de mare pierderea de pachete. Urmează să oprim tot și să mergem acasă. Atunci poate ne vom lămuri cu toții de ce nu trebuie lăsat singurul ciomag la îndemâna singurului nebun din zonă care te mai și convinge că doar el poate și trebuie să mânuiască ciomagul. Și după o vreme, după ce primești a nu știu câta lovitură, nici nu ți se mai explică de ce sau cât mai dureaza să fii lovit...

Cam atât cu fabulele: toate aceste căderi ale serviciilor maschează un mare diletantism IT&C, dacă nu chiar reaua credință instituțională RoEduNet prin limitarea alternativelor. Iar serviciul IT al universității indiferent ce credeți, nu dă dovadă de ele, și nu poate decât să încaseze frustrările dvs. perfect justificate.

Vă înțelegem perfect, pentru că simțim ca voi.